Meten is weten. Dat is een feit. Maar goed.. we hebben waarschijnlijk allemaal een Google Analytics code op onze website geïmplementeerd. Maar hoe kunnen wij daadwerkelijk meten of er sales voortkomt uit een Facebook advertentie. In Google Analytics kan je gaan naar medium. Dit doe je door in te loggen op je Google Analytics account, vervolgens ga je naar acquisitie, alle verkeer en tot slot kanalen. Als het goed is zie je dan een overzicht met de verschillende medium. Hieronder hebben wij kort alle soorten medium beschreven, zodat je daadwerkelijk weet wat het allemaal inhoudt.

Analytics medium

Hieronder worden alle verschillende Analytics medium kort toegelicht.

Referral

Het standaardmedium als er niets anders is ingesteld.

(none)

Verkeer met geen verwijzend medium, ofwel direct verkeer.

(not set)

Verkeer waarvan Google Analytics niet kan achterhalen wat de herkomst is.

Organic

Organisch zoekverkeer. Hier vallen de betaalde zoek resultaten niet onder. Google Analytics identificeert automatisch niet-betaald verkeer vanuit grote zoekmachines als Google en Bing als organisch.

Cpc

Cost per click. Dit is de typische benaming voor betaald verkeer.

Email

Verkeer via links in e-mails.

Social

Links vanuit posts op socialmediakanalen.

Video

Links in video’s.

Echt concreet en meetbaar is het niet..

Daar is de Google Analytics URL Builder op bedacht. De speciale url zorgt ervoor dat je beter kunt analyseren van welke kanalen je bezoekers komen. Op deze manier kan je precies meten wie er via de Facebookadvertentie op je website zijn gekomen en zelf wie er geconverteerd heeft. Zolang je natuurlijk alle doelen juist hebt ingesteld. Wij zullen hier wat inhoudelijker op in gaan!

De Google Analytics URL Builder

Hieronder worden de verschillende sources kort toegelicht.

Campaign Source

( utm_source )
Vereist. Gebruik utm_source om Facebook-advertenties als je bron voor de bezoeken aan te wijzen.
Voorbeeld: utm_campaign=facebook

Campaign Medium

( utm_medium )
Vereist. Gebruik utm_medium om je bodtype te identificeren. De opties zijn CPC, CPM of oCPM.
Voorbeeld: utm_medium=cpc

Campagnenaam

( utm_campaign )
Vereist. Je gebruikt utm_campaign om aan te geven om welke specifieke Campagne het gaat. Denk aan een specifieke Facebook Ad.
Voorbeeld: utm_campaign=spring_sale

Campaign Term

( utm_term )
Optinioneel. Gebruik dit veld om je doelgroep of je (betaalde) zoektermen aan te geven. Als je betaalde zoekwoordcampagnes handmatig codeert kan de utm_term gebruiken om een zoekwoord te specificeren.
Voorbeeld: utm_term=auto+bezitters

Campaign Content

( utm_content )
Optioneel. Gebruik umt_content om soortgelijke inhoud of links binnen eenzelfde advertentie te onderscheiden. Wanneer je twee call-to-actions gebruikt in een e-mail kun je utm_content inzetten om beide call-to-actions apart te meten, zodat je kunt meten welke effectiever is.
Voorbeeld: utm_content=logolink of utm_content=textlink

Leave a Reply