Promotiemateriaal of drukwerk – noem het zoals je wilt – heeft de afgelopen jaren zijn charme een beetje verloren. Met de overstap van offline naar online reclame lijkt er steeds minder vraag te zijn naar drukwerk.

Toch brengt deze digitalisering behoorlijk wat strategische uitdagingen maar ook opportuniteiten met zich mee. Termen zoals web-to-print worden steeds vaker gebruikt en e-commerce stimuleert juist de vraag naar drukwerk.

Zakelijk of privé, drukwerk valt niet alleen onder enveloppes of flyers. Ook kun je onwijs creatief en grafisch ter werk gaan met andere soorten promotiemateriaal.

Personaliseer de verzendingsdoos

Wanneer een klant online een product aanschaft is de verpakking van de verzendingsdoos natuurlijk het eerst waar ze mee in aanraking komen. Hiermee kun je al meteen de klantenervaring beïnvloeden. Natuurlijk is het wel handig om eerst je doelgroep in kaart te brengen om zo nog even net wat extra in te spelen op de klant.

Zo is het mogelijk om:

  • Een sprekende grafische voorstelling te plaatsen van jouw producten,
  • Een grapje naast de opening van de doos te plaatsen,
  • Of een verhaal te vertellen over het merk zelf.

Hoe authentieker hoe beter. Vergeet natuurlijk de branding niet!

Ook is het nog een mogelijkheid om in de verzendingsdoos zelf nog promotioneel drukwerk te plaatsen. Dit kan bij nieuwere klanten juist als een aangename verassing dienen. Denk hierbij aan een gepersonaliseerde placemat, infoflyer, boekenlegger, etc. Duur hoeft dit niet te zijn, op 123 drukken vind je genoeg van zulke voorbeelden.

Een bijblijvende verpakking voor alledaagse producten

Helemaal over alledaagse producten zoals boodschappen wordt vaak niet meer dan twee keer nagedacht. Zo pakken consumenten vaak producten waar ze het eerst mee in aanraking komen, producten die in de aanbieding zijn of producten waar ze al een fijne herinnering aan hebben gehad. Een opvallende verpakking kan in zulke situaties juist als afleiding werken en de aandacht van de klant trekken.

Denk onder andere aan iets simpels zoals varkensvlees. Vaak is de verpakking doorzichtig en saai. Dit kan makkelijk creatief aangepakt worden. Door bijvoorbeeld op de voorkant grafisch een varken te weergeven met een doorzichtige maag geeft het toch net wat extra’s om waar te nemen.

Meer dan een visitekaartje

Visitekaartjes lijken bijna wel een prehistorisch promotiemiddel. Dit komt deels omdat men vaak niet de tijd en moeite in hun visitekaartje stopt. Ook door digitalisering, is er een shift in het gebruik van visitekaartjes. Bedrijven gebruiken steeds meer hun websites en sociale netwerken als contactpunt.

Een visitekaartje moet tegenwoordig juist dienen als een herinnering aan een merk of bedrijf, niet persé als een manier om de contactgegevens van een bedrijf te delen. Zo eindigen visitekaartjes vaak in de prullenbak omdat iemands bedrijfsgegevens ook wel online te vinden zijn.

Met een visitekaartje wil je een reactie wekken, een ervaring creëren, net zoals je dat bij het produceren van een product probeert. Als voorbeeld, om terug te komen op het onderwerp varkensvlees, zou een visitekaartje dat het ontwerp heeft van een slagersmes perfect bij een slagerij of restaurant passen. En is een kaartje in de vorm van een boeket weer passend voor een bloemist.

Al in al zijn er vele mogelijkheden om promotiemateriaal te gebruiken als aanvulling op de klantenervaring. Uiteindelijk gaat het erom dat klanten niet alleen aan de producten kunnen merken dat er sprake is van verschil, maar ook in de dimensies eromheen.

Leave a Reply