...

Facebook Canvas maken

Wat is Canvas?

Canvas is een voor mobiele apparaten geoptimaliseerde ervaring op het volledige scherm die wordt getoond nadat iemand heeft geklikt. Deze ervaring kan een combinatie van afbeeldingen, video’s, tekst en links bevatten.
Je kunt een Canvas maken met de Canvas Builder in Power Editor of Advertentiebeheer, via het gedeelte Publicatietools van je pagina en via de samenstelfunctie van je pagina. Wanneer je klaar bent, ontvang je een URL die je kunt gebruiken in advertenties voor websiteklikken en -conversies, advertenties voor mobiele apps en in foto-/videopaginaberichten.
facebook-canvas-ads-704x352
Mensen die op hun mobiele telefoon of tablet op een advertentie of bericht met Canvas tikken, kunnen het Canvas via tikken, kantelingen en veegbewegingen gebruiken zonder Facebook te verlaten.
Hier volgt een lijst met advertentiedoelstellingen die momenteel Canvas ondersteunen:

  • Doelstelling Merkbekendheid
  • Installaties van je app genereren
  • Conversies op je website stimuleren
  • Betrokkenheid bij je app vergroten
  • Je pagina promoten
  • Mensen naar je website sturen
  • Videoweergaven

Een Canvas kan ook naar je website linken, zodat mensen meer informatie kunnen krijgen over je bedrijf of artikelen kunnen kopen die ze in het Canvas hebben bekeken. Je kunt Canvas ook gebruiken als de betrokkenheid bij je app wilt vergroten of meer mensen je app wilt laten installeren.

canvass

Canvas in 3 stappen

Stap 1. Ga naar PublicatieTools

Zodra je bent ingelogd ga je naar de bedrijfspagina. Bovenin de pagina zie je de menubalk. Klik hier op publicatietool.
Vervolgens zie je aan de linkerkant een menu. Onderin het menu vind je de tool Canvas. Als je hierop klikt krijg je een overzicht van canvassen die je hebt gemaakt. Dit is op dit moment nog leeg. Druk op +maken om de Canvas Builder te starten.

Stap 2. Begin met bouwen

Je krijgt nu het welkomstscherm te zien van de Canvas Builder. Je kunt in dit scherm nog een uitgebreide tour doorlopen, voorbeelden zien, sample lay-outs downloaden en tips vinden. Als je drukt op open blank Canvas kun je beginnen met het bouwen van je Canvas.
Vervolgens wordt er een nieuw scherm geopend waarbij je wordt gevraagd op onderdelen toe te voegen. Dit zijn de bouwstenen voor het maken van de Canvas. Het onderdeel ‘knop’ is als het ware een call to action button. Je krijgt dan een rechthoek in de Canvas waarop je een boodschap kunt plaatsen (zoals bestel hier!). De carousel zorgt ervoor dat je tussen verschillende afbeeldingen kunt swipen. Als je een kop toevoegt, krijg je een header in de Canvas die je van kleur kunt veranderen. De elementen tekstblok, foto en video spreken voor zich.

Stap 3. Opslaan en verspreiden

Tijdens het bouwen is het belangrijk op tussentijds op te slaan. Doe dit uiteraard ook als je klaar bent. Je kunt een voorbeeld van je Canvas sturen naar je telefoon zodat je kunt zien of de elementen werken zoals je zou willen. Je kunt ook je Canvas delen met andere administrators van de facebook pagina. Als je helemaal klaar bent, druk je op voltooien.
Je kunt nu de Canvas verspreiden. Druk op paginabericht om je Canvas met een facebookbericht te verspreiden. Je kunt ook de URL ophalen zodat je deze ook kunt gebruiken op andere kanalen.
 

Canvas Tips

Logo in de kop
Gebruik de kop element in de Canvas Builder om je logo of een tekst weer te geven. Dit kun je doen door in de kop element een afbeelding toe te voegen.  Zo kan men meteen zien dat deze Canvas door jouw bedrijf is gemaakt. Voor de beste kwaliteit moet de afbeelding 882 x 66 pixels zijn.
Afbeeldingen
Het eerste element in de Canvas moet een visueel aantrekkelijke foto of video zijn om de aandacht te krijgen van volgers/ niet volgers. Voor de beste kwaliteit: 1080 x 1920 pixels.
Gebruik tekst bij iedere afbeelding
Het is belangrijk dat iedere afbeelding of carousel een ondersteunende tekst krijgt. Zo neem je de lezer mee in jouw verhaal.
Video content
Video’s maken de Canvas nog interessanter en zullen de aandacht van de lezer vasthouden. Zorg dat de video niet langer is dan 2 minuten. Om tijd te besparen kun je gebruikte video’s (zoals reclamespotjes of promo video’s) in de Canvas uploaden. Zorg dat de ratio 16:9 of 1:1 is.
Carousel maakt de canvas interactief
Interactie zorgt ervoor dat men de informatie beter onthoudt. Gebruik minimaal 1 carousel in de Canvas. Zorg dat alle afbeeldingen van hetzelfde formaat zijn. Het makkelijkst is om vierkante foto’s te gebruiken.
Niet vergeten: Call to action buttons!
Het toevoegen van een knop zorgt ervoor dat de lezer wordt doorverwezen naar een website als hierop wordt gedrukt. Controleer of je de juiste URL’s op de knop hebt staan.
Focus op 1 boodschap
Het maken van een Canvas maakt story telling nog leuker. Maak het niet te ingewikkeld en blijf bij 1 centrale boodschap die je over wilt brengen.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn