...

Het belang van je klanten

Het belang van je klanten, onderschat het niet!

Bij het beginnen aan een nieuwe webshop zijn er veel dingen waar rekening mee gehouden moet worden en deze stappen zijn heel makkelijk online te vinden. Er is alleen een ding wat bedrijven snel vergeten. Namelijk: de klant.

Je klanten zijn van groot belang voor het bedrijf. Het is daarom ook uiterst belangrijk om ze goed te onderhouden. Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, al helemaal niet als je de volgende stappen volgt:

  • 1. Zorg ervoor dat je klanten jouw product of dienst helemaal geweldig vinden
  • 2. Communiceer met je klanten
  • 3. Klantenservice moet top zijn
  • 4. Extra voordeel voor klanten
  • 5. Zorg voor een balans tussen technologie en real life contact
  • 6. Klanten zijn opzoek naar oplossingen
  • 7. Laat klanten niet zomaar gaat

1. De klant is de sleutel tot succes

Als er een ding is wat je moet hebben als succesvol bedrijf, dan is het wel klanten die keer op keer terug blijven komen. Een groot deel van je business komt voort uit klanten die langer bij je blijven. Als je ervoor kunt zorgen dat klanten tevreden zijn, blijven ze langer klant en zijn ze ook geneigd om per keer meer bij je te kopen. Daarom is het belangrijk om goed voor je klanten te zorgen. Maar hoe doe je dit? In dit artikel zullen we verschillende stappen benoemen die jou zullen helpen bij het onderhouden van je relaties met de klanten!

2. Klantgerichter met klantenonderzoek

Om erachter te komen wat je huidige relatie is met klanten is het verstandig om een klantenonderzoek te doen. Kwantitatief klantenonderzoek is een vragenlijst die je online of offline naar klantengroepen verstuurt om de kwaliteit van je diensten te toetsen. De uitkomsten hiervan maken duidelijk op welke klanten behoeften je kan inspelen op het gebied van productontwikkeling, marketing, verkoop, communicatie en service.

3. Klantgerichter in een paar stappen

Voor de een is klantgerichtheid een stuk vanzelfsprekender dan voor de ander.  Er zijn nou eenmaal geen officiële regels voor klantgerichtheid, want bij elk bedrijf is dit weer anders. Wel zijn er grote lijnen waar je je als bedrijf aan kunt houden om er zeker van te zijn dat je je klanten niet links laat liggen en toch laat merken dat je hun mening belangrijk vindt. Lees verder voor de stappen!

4. Communiceer met je klanten

Een van de belangrijkste dingen is praten. Het is voor klanten belangrijk om te weten waar ze aan toe zijn. Dus als jij met iets nieuws bezig bent, of iets duurt langer dan normaal gesproken, communiceer dit dan naar je klanten zodat zij hiervan op de hoogte zijn. Ook is het belangrijk dat klanten jou kunnen bereiken als zij tegen een probleem aanlopen. Het voelt fijn als ze ergens terecht kunnen en er iemand is die ze opvangt. Zorg dus dat je een platform creëert waarop je kan communiceren.

5. Klantenservice moet top zijn

Een goede klantenservice betekent voor veel mensen dat er een extra stap gezet is om klanten te helpen. Dit kan ervoor zorgen dat hun klachten worden omgedraaid naar tevredenheid. Hiervoor zijn de volgende ingrediënten nodig: geduld, vriendelijkheid en toegeven van fouten binnen het bedrijf.

6. Extra voordeel voor klanten

Iedereen houdt van kortingen, acties en bonussen. Klanten voelen zich hierdoor speciaal. Alleen als je klant bent krijg je deze extra voordelen en dit zorgt ervoor dat klanten in de toekomst weer opnieuw gebruik gaan maken van jouw product of dienst. Zorg voor een balans tussen technologie en real life contact.
Klanten vinden het belangrijk om te weten tegen wie ze praten. Verschuil je daarom niet te veel achter online contact. Een stem horen is al een stap in de goede richting en probeer, afhankelijk van je soort dienst, ook de mogelijkheid te bieden om mensen face-to-face te spreken tijdens een afspraak.

7. Klanten zijn opzoek naar oplossingen

Heb je een probleem? Dan ga je als klant online opzoek naar een oplossing. De oplossing kan jouw product of dienst zijn. Kijk daarom ook op deze manier naar het aanbieden en communiceren van je producten/diensten naar de klant toe.

lalala-768x407

Laat klanten niet zomaar gaan

Niet iedereen kan tevreden zijn over je dienst of product, maar laat het er niet zomaar bij zitten. Zie je dat een of meerdere klanten zich afmelden of een lange tijd niks meer van je aanschaffen? Ga hier dan achteraan en probeer erachter te komen waarom ze niet meer terugkomen en wat jij dus kan verbeteren. Hiermee zorg je ervoor dat andere klanten niet ook gaan afhaken om dezelfde redenen.
Hebben deze tips je geholpen, maar ben je nog toe aan meer informatie? Kijk voor meer informatie over klantgerichtheid en welke producten je kan toepassen voor jouw bedrijf op Customeyes.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn