...

Imagoschade herstellen met online reputatiemanagement

In de zoekresultaten van zoekmachines zijn negatieve berichten vaak sterk vertegenwoordigd. Google ordent de zoekresultaten met een algoritme, dat op basis van geprogrammeerde instructies een op de zoekopdracht toegespitste ranking samenstelt. Het algoritme dat verantwoordelijk is voor de ranking van Googles zoekresultaten neemt gebruikerssignalen mee in de positionering van de verschillende resultaten. Wanneer het ene bericht beter wordt gelezen dan het andere, ontvangt het algoritme het signaal dat deze pagina populair is bij de betreffende zoekopdracht. Dat resulteert in een hoge positionering van dit bericht in de zoekresultaten, zeker als het ook nog eens veelvuldig wordt gedeeld en gelinkt.

Mediapsycholoog Mischa Coster legde eerder dit jaar bij actualiteitenprogramma EenVandaag uit dat met name berichtgeving die een lichamelijke reactie teweegbrengt, goed wordt gelezen. Die lichamelijke reactie is bij negatief nieuws sterker dan bij positief nieuws. Negatieve berichten worden in vergelijking met neutrale of positieve content daarom relatief veel gelezen, gedeeld en gelinkt, waardoor het algoritme negatieve berichten hoog in de zoekresultaten positioneert.Online reputatiemanagement voor zoekmachines voorkomt dat de eerste pagina van de zoekresultaten bij een zoekopdracht naar een persoons- of bedrijfsnaam met negatieve resultaten is gevuld. Door middel van online reputatiemanagement kan de betreffende persoon of organisatie een eerlijke invulling geven aan het online imago, de indruk die anderen van een persoon of bedrijf krijgen zonder daarbij op een persoonlijke ervaring te kunnen vertrouwen. Zonder professionele hulp bij online reputatiemanagement kunnen negatieve berichten lange tijd de zoekresultaten bij een zoekopdracht naar de persoons- of bedrijfsnaam domineren.

In de overtuiging dat slecht nieuws scoort, brengen journalisten namelijk vaker negatief dan positief nieuws. Dat concludeerde actualiteitenprogramma EenVandaag. Of die overtuiging gerechtvaardigd is, is nog maar de vraag. Doordat relatief vaak negatief nieuws wordt gebracht, is het logisch dat dit veel wordt gelezen en gedeeld en dus dat negatieve berichten hoog scoren in de zoekresultaten van zoekmachines. Hierbij speelt mee dat zoekmachines als Google nieuwswebsites een relatief hoge betrouwbaarheid toekennen, omdat deze over het algemeen kwalitatief hoogwaardige content plaatsen en er veelvuldig naar deze media wordt gelinkt.Hoewel negatieve berichten veelvuldig worden geproduceerd, gedeeld en gelinkt, gaat helaas niet hetzelfde op voor opvolgende berichten die het oorspronkelijke verhaal nuanceren of zelfs ontkrachten. Om het online imago te herstellen is daarom gericht online reputatiemanagement nodig. Hierbij is het niet raadzaam om het algoritme van Google tegen te werken. In plaats daarvan is het mogelijk om met online reputatiemanagement het algoritme te benutten en met positieve content het online imago in de zoekresultaten te verbeteren of te herstellen.

Daarnaast is het sinds enkele jaren mogelijk om met een beroep op het recht om vergeten te worden het online imago op een andere wijze te beschermen. Het Hof van Justitie van de Europese Unie bekrachtigde dit recht in 2014. Daardoor kunnen berichten die onjuist, onvolledig of irrelevant zijn, met een verzoek aan Google bij een zoekopdracht naar een persoonsnaam in de zoekresultaten worden geblokkeerd.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn