Stappenplan voor beginnen van jouw webwinkel

Ben je van plan om een eigen webshop te starten? Dan moet je natuurlijk weten waar je moet starten. Er komt natuurlijk wel het één en ander bij kijken. Om jou hierbij te ondersteunen, heeft Techness de belangrijkste zaken op een rijtje gezet. Zo wordt het beginnen van een webshop een stuk leuker en kom je niet voor verrassingen te staan.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Bedenk met welk product jij je gaat onderscheiden. Het is verstandiger om een nichemarkt te veroveren dan een markt met grote concurrentie. Richt je bijvoorbeeld niet op hoesjes voor alle type smartphones, maar op bamboe telefoonhoesjes voor de iPhone. Een specifiek product voor een specifieke doelgroep.

Businessplan en marktonderzoek

Stel een sterk businessplan op waar je altijd op terug kunt vallen. Zonodig pas je het plan aan, aan de hand van nieuwe inzichten. Doe een intensief marktonderzoek en pluk de gouden kansen eruit. Waar zit de niche? En wat onderscheid jou van al die andere (concurrerende) webshops?

Naam voor webshop kiezen

Bedenk een unieke naam voor jouw webshop. Het beste is om een naam te verzinnen die makkelijk te onthouden is. Daarnaast moet de doelgroep direct weten welke producten of diensten jij verkoopt. Ga je bijvoorbeeld kleding in de webshop verkopen? Probeer dan een naam te verzinnen die dit duidelijk maakt. Maar het belangrijkste is dat je een naam kiest waar je volledig achter staat.

Naam kiezen webshop - Techness

Op Urban Dictionary kan je inspiratie op doen voor jouw nieuwe webshop. 

Inschrijven KvK en bij gemeente

Heb jij een commercieel doel gesteld voor jouw webshop? Dan ben je, sinds 2008, verplicht om jouw bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Maar ga je de webwinkel hobbymatig (het kost meer dan het opbrengt) runnen? Dan is een inschrijving niet verplicht. Gelukkig is het inschrijven bij de KVK zo geregeld. Op de website staat veel informatie, waardoor je al sterker in de schoenen staat. Maak daarna een afspraak bij het dichtstbijzijnde kantoor om de inschrijving officieel te maken.
Schermafbeelding 2017-08-14 om 18.05.34

Bouwen en ontwikkelen

Het is tijd om de webshop te maken! Om jouw producten op internet te zetten, heb je een betrouwbaar CMS-systeem nodig. De meest populaire systemen zijn WordPress en Magento. WordPress biedt vele gratis (en betaalde) templates en plugins om jouw webshop te bouwen. Daarnaast heb je Magento, het systeem voor webwinkels. Kies de perfecte template en je kunt direct aan de slag. Natuurlijk kun je ook de website laten bouwen, maar dit is vaak een dure klus. Maar let op voor een Magento of WordPress webshop heb je wel kennis van zaken nodig.Je kan dit niet zomaar even doen. Een andere optie is om te kiezen voor een speciale webwinkel software, ook wel SaaS genoemd. SaaS is voor vele startups de oplossing. Je betaald elke maand een vast bedrag, op die manier heb je dus geen grote voorinvestering, maar weet je waar je elke maand aan toe bent. Ideaal dus.

Tips voor het starten van een webshopBetaalsysteem kiezen

Natuurlijk moeten jouw klanten kunnen betalen. Het aanbod is zo groot, wat moet je kiezen? Adyen, Klarna, Mollie, Buckaroo of toch Sisow. Neem alles goed en rustig door en maak geen overhaaste beslissing. 

Hosting van de website

Is de website klaar voor de buitenwereld? Dan moet er nog een hostingpartij gekozen worden. Een webhost provider is verantwoordelijk voor de snelheid en beschikbaarheid van jouw webwinkel. Op internet kom je vele hostingpartijen als Hostnet, Strato en Yourhosting tegen. Vergelijk alle hosting providers op basis van prijs, functionaliteiten en schijfruimte. Leg alle voor -en nadelen naast elkaar en maak vervolgens jouw besluit.

Webwinkel inrichten

Goed, alle technische zaken zijn nu geregeld, tijd voor de vormgeving en het vullen van de webshop. Zorg voor kwalitatieve foto’s en SEO-vriendelijke content. Het creëren van een unieke gebruikerservaring staat hierbij centraal. Dit biedt de ideale gelegenheid om je te onderscheiden van de concurrentie. Met een unieke tone of voice geef je het merk een eigen karakter. Vergeet niet dat het creëren van content enorm veel tijd kost.
Stel dat je 5 categorieën gaat aanbieden met elk minimaal 7 producten, dan heb je het al over 40 pagina’s aan content, afbeeldingen, interne linkstructuur etc. Als je uitgaat van een minimale input aan content, dan ben je voor 40 pagina’s al minimaal 20 uur bezig, oftewel 2,5 hele werkdagen of 5 volle avonden. Just saying. 

Prijsstrategie bepalen

Nu komen we aan bij het belangrijkste aspect van marketing, het bepalen van de prijs. Bij de prijsstrategie kun je veel kanten op. Let je op de prijs van de concurrentie of speelt de concurrentie een ondergeschikte rol? Hieronder staan een aantal prijsstrategieën vermeld.

  • Afroomprijsstrategie: bij de introductie van een product de prijs zo hoog mogelijk inzetten, zodat je zo snel mogelijk de kosten terug verdient.
  • Discount pricing: je hanteert een iets lagere prijs dan de concurrrentie.
  • Follow-the-leader: deze strategie verklapt het al, je volgt de prijs van de leider in de markt.
  • Stay-out-pricing: met deze prijsstrategie probeer je potentiële concurrenten bang te maken. Dit doe je door een lage prijs te hanteren, zodat de concurrentie de markt niet betreedt.

Aankoopovereenkomst maken

Wanneer je producten verkoopt, sluit je een (koop)overeenkomst met de koper. Het is van belang om een overeenkomst op te stellen die voldoet aan de wettelijke regels. In een koopovereenkomst neem je o.a. de volgende onderdelen mee.

  • Algemene voorwaarden
  • Garantie
  • Bedenktijd bij verkoop

Optimale bedank pagina

Een product kopen blijft een onzeker proces. Wanneer jouw klant besluit om een product bij je te kopen, moet je jouw waardering uitspreken. Zorg daarom voor een vriendelijke en duidelijke bedankpagina. Bedank de klant voor de aankoop op jouw webshop. En informeer zo nodig hoe het proces er verder uitziet. Hoe meer een klant weet, hoe zelfverzekerder hij of zij is met de aankoop.

Leveren van product

Vermeld duidelijk hoe de levering in zijn werk gaat, wat de kosten zijn en wat de levertijd is. Een consument die moet gissen naar de levering, haakt al snel af. Maak een speciale pagina aan waar de levering duidelijk is uitgelegd. Maar zet de levertijden ook bij het product, zodat je de klant continu informeert.

Aftersales

De service van een goede webshop eindigt niet bij de aankoop. Ook na de koop moet je paraat staan voor de klant. Bijvoorbeeld als de instructies van het product onduidelijk zijn of als het product beschadigd is. Maar aftersales houdt niet alleen klantenservice in. De kern is de verwachtingen overtreffen van de doelgroep. Vraag na aanschaf hoe de klant het product ervaart of stuur een mail met praktische tips over het betreffende product. Aftersales is het ideale moment om jouw bedrijf een persoonlijk karakter te geven.

Keurmerken voor webshops

Betrouwbaarheid is een belangrijke factor voor consumenten. Waarom moet een klant voor jouw webshop kiezen? En is jouw webwinkel wel betrouwbaar? Om deze angst weg te nemen, moet je in aanmerking komen voor keurmerken. Denk aan een keurmerk als Webshop Keurmerk, Thuiswinkel en WebwinkelKeur. Deze partijen hebben duidelijke regels opgesteld waar een webshop aan moet voldoen. Bijvoorbeeld een duidelijke betalingsmethode, vermelding van de levertijden en een uitleg over het bestelproces. Wanneer je eenmaal het keurmerk binnen hebt gesleept, stijgt jouw betrouwbaarheid in de ogen van de doelgroep.
Webwinkel-keurmerken

Leave a Reply