Wat is AMP?

Wat houdt AMP eigenlijk in? Tijdens een SEO-analyse stuit je op een AMP-melding, maar wat houdt het in? Hoe werkt het en moet ik het wel of niet activeren?

Wat is AMP en waar staat het voor?

Veel mensen vragen het zich af: wat is AMP? AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. AMP helpt je om mobiel vriendelijke content te creëren. Een slankere versie van een webpagina die minder belangrijke elementen van een website later inlaadt, waardoor de laadtijd van een website aanzienlijk verminderd. De geoptimaliseerde mobiele content wordt directer en dus sneller geladen. AMP is een project van verschillende partijen als Google, Adsense, New York Times en Twitter.

Nu weet je wat is AMP, maar wat houdt het in?

Je kent de definitie van wat is AMP! Maar wat is het nu precies? Het zijn geoptimaliseerde pagina’s die sneller worden geladen op mobiele apparaten. AMP zorgt dat de minimaal benodigde elementen van een website direct worden ingeladen en minder belangrijke elementen later ingeladen worden en gecached door Google. De pagina’s worden dan geladen vanaf een server die zo dicht mogelijk bij de ontvanger staat.
Elementen worden enkel gedownload wanneer de kans aannemelijk is dat ze gezien worden. Dit kunnen onder andere advertenties en afbeeldingen zijn. De elementen worden overigens later geladen dan de content.

Hoe herken je een AMP website?

Een AMP website is te herkennen aan het AMP-icoontje dat verschijnt in de zoekresultaten van Google wanneer je op een mobiele telefoon surft. Voorwaarde is uiteraard dat er voor de ingegeven zoekopdracht AMP-pagina’s beschikbaar zijn. Onderstaande afbeelding toont een voorbeeld van een mobiele website met AMP in de zoekresultaten van Google. Nu hoef je jezelf niet meer af te vragen; wat is AMP?!

wat is amp

Een AMP website implementeren; waar let je op?

 Bij de implementatie van een AMP website zijn er een aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden:

  • Een canonicaltag is nodig vanaf de AMP-versie naar je originele versie voor de indexering van Google. De AMP-versie wordt vervolgens gecached door Google.
  • Het gebruik van Javascript is niet toegestaan.
  • Er zijn plug-ins beschikbaar die AMP kunnen activeren. Bijvoorbeeld in WordPress. Werk je met CMS? Dan zal je zelf aan de slag moeten zonder plug-in of hulp moeten vragen aan een websitebouwer.
  • Als laatste wordt er geadviseerd om /amp toevoegen aan de betreffende url.

AMP website; wat moet je weten?

Moet je een AMP website nu wel of niet activeren? De keuze ligt bij jezelf! AMP is interessant wanneer je website veel content bevat. AMP biedt in dat geval veel vooruitgang. AMP zorgt dat content sneller getoond wordt en andere, minder belangrijke, elementen later worden ingeladen. Vooral blogs met veel bezoekers en nieuwssites ondervinden voordeel.
De andere kant van het verhaal is dat niet alleen Google, maar ook sociale mediaplatformen AMP zullen gaan gebruiken om laadtijd te versnellen. Denk aan LinkedIn, Twitter en Pinterest. Daarnaast is AMP geen rankingfactor, maar draagt een pagina met AMP (met een canonical tag) bij aan de kwaliteit van je website.
Ook handig om te weten; niet op alle pagina’s van een website hoeft AMP te worden geactiveerd. Wanneer er een link geplaatst wordt vanaf een AMP-versie naar een niet AMP-versie snapt Google dat er naar een responsive-versie van de link moet worden gegaan.
De grote vraag; activeer je AMP of niet? De meningen over AMP zijn verdeeld. Er zijn grote voorstanders, maar ook tegenstanders. AMP heeft voordelen als je website veel content bevat en de laadsnelheid wat te wensen over laat. De keuze is aan jou!

Leave a Reply