...

Bedankpagina optimalisatie: meer dan een bedanktekst!

De online omgeving van een bedrijf is onmisbaar tegenwoordig. Een enorm grote groep mensen zoekt naar producten, informatie of diensten via het internet. De meeste bedrijven hebben uiteraard een gezamenlijk doel; conversies. Het doel is om te proberen zoveel mogelijk producten te verkopen. Een site van hoge kwaliteit is daarbij van groot belang. Iedere pagina moet op de juiste manier geoptimaliseerd worden.
Ook de bedankpagina. De bedankpagina is de pagina die gebruikt wordt nadat mensen een conversie hebben gedaan. Dit kan in de vorm zijn van een aankoop, het opgeven voor een nieuwsbrief of het aanvragen van een kennisdocument. Velen zien dit als een eindbestemming; de klant heeft gedaan wat wij wilden en daarmee houdt het op. Een simpele bedanktekst zal dan wel voldoende zijn. Dit is echter niet het geval. Er zijn veel kansen met betrekking tot de bedankpagina. Met de juiste optimalisatie kan een bedankpagina veel potentie hebben. Hieronder een aantal tips die kunnen bijdragen aan een goede bedankpagina.

Benadruk social sharing

Social sharing is een begrip dat de laatste jaren steeds populairder wordt. Het principe is dat mensen die een bepaalde aankoop hebben gedaan, dit kunnen delen met vrienden via de social media kanalen. Tegenwoordig kijkt niemand meer vreemd op van een facebookbericht over een gekocht product. Een voordeel hiervan is natuurlijk de link die gedeeld wordt, waardoor de vindbaarheid van de pagina gestimuleerd wordt.

Persoonlijke benadering

De marketing van tegenwoordig wordt steeds persoonlijker. Dit is te merken aan de manier waarop je behandeld wordt door personeel van bedrijven, maar ook aan de manier van winkelen. Steeds meer banners en reclames worden afgestemd op eerdere zoekopdrachten. Op bedankpagina’s kan dit ook. De bedanktekst kan namelijk veranderd worden naar een persoonlijk bedankje. Aan de hand van gegevens die een persoon heeft ingevuld bij het maken van een bestelling, kan de bedanktekst ingericht worden. Zo kan bij een reisbureau de naam van de klant gebruikt worden, het land van bestemming en bijvoorbeeld de datum van vertrek. Een redelijk simpele manier, maar het kan zeer effectief zijn.

Gebruiken van upsell- en cross sell alternatieven

Wanneer een aankoop wordt gedaan, ben je op de hoogte van de interesses en de zoekopdrachten van de klant. Dit is dus ook het perfecte moment om in te spelen op deze zoekopdrachten. Een voorbeeld: Een klant heeft een reis geboekt bij een online reisbureau. Op de bedankpagina is het dan verstandig om onder andere hotels in die stad te laten zien, of interessante musea in de omgeving. Je weet namelijk dat de klant hiernaar op zoek is. Een handig systeem om perfect in te spelen op de klantwens.
Onderschat een bedankpagina dus niet! Met de juiste opbouw kan een bedankpagina nog tot veel meer conversies leiden als dat je ooit had verwacht. Een persoonlijke bedanktekst, een optie om de aankoop te delen en aanvullende producten verkopen zijn een goede eerste stap.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn