...

De 7 belangrijkste social media trends voor 2017

Er zijn veel social media trends waar rekening mee gehouden moet worden. Niet alleen voor consumenten, maar ook voor opdrachtgevers. Hieronder staan 7 social media trends waar in 2017 rekening mee gehouden moet worden.

1 Mobile world

Social media trends hebben zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Social media is vooral populair geworden op de mobiele telefoons. Nu zijn de meeste social media platformen uitsluitend voor de telefoon. Het blijkt namelijk dat de meeste gebruikers van social media op hun mobiel zitten. Voor Twitter en Facebook is dit al bij meer dan 85% het geval. Bij Snapchat en Instagram is de app zelfs al volledig mobiel. De ‘minst mobiele’ social media app is LinkedIn, met ‘slechts’ 59% mobiele gebruikers. Dit heeft natuurlijk gevolgen. Voor marketeers betekent dit dat het alleen maar zinvol is om men via social media door te verwijzen naar een site die mobielvriendelijk is. Een gebruiksvriendelijke website op je mobiel wordt steeds belangrijker voor consumenten. Een responsive website heeft helemaal de voorkeur.

2 Social Selling

De social media bedrijven zijn heilig overtuigd van het nut van social selling. Kijk maar naar alle ‘koop nu’ buttons op Facebook, Twitter en Pinterest. Instagram kwam in 2016 ook al met bepaalde opties in hun app om direct door te gaan naar de kooppagina. Ook verwachten wij dat Snapchat in de loop van 2017 zal komen met een bepaalde e-commerce toepassing. Het doel van 2017 voor social media zal liggen omtrent het vergemakkelijken van social shopping. Hier ligt een kans voor velen, namelijk het inplannen van afspraken of maken van een reservering via social media platformen.

3 Live video

Velen kennen het tegenwoordig waarschijnlijk al; het principe van live videos. Dit was een ontwikkeling die zeer snel populair werd. Snapchat is hier een voorbeeld van. In relatief korte tijd werd snapchat zeer populair. In 2016 was de komst van Facebook live een groot succes, waar de grootste bedrijven en zelfs de toekomstige president van de VS gebruik van maken. In 2017 verwachten wij dat live video streaming alleen maar populairder zal worden. Bedrijven kunnen hier goed op inspelen door actuele updates op een creatieve manier te gebruiken. Denk hierbij aan filmpjes over instructies, een rondleiding over de werkvloer, productpresentaties en nog veel meer.

4 Storytelling

Een goede en gezonde klantrelatie opbouwen is van groot belang voor een bedrijf. In de toekomst zal het alleen nog maar meer draaien om de klantrelatie. Een goede relatie opbouwen kan door de cultuur van je bedrijf of merk goed over te brengen. Social media in combinatie met content marketing is de juiste manier om een goed verhaal te vertellen. Dit kan je doen in de vorm van een TV-serie, dus elke keer een nieuwe aflevering.
Een bedrijf kan zich in 2017 gaan focussen op het overbrengen van de bedrijfscultuur op een geschikte manier. Het moet dus een mooi en interessant verhaal worden die de klanten aanspreekt.

5 Employee advocacy

Bedrijven krijgen over het algemeen nog relatief weinig feedback via social media. Volgens social media management tool Oktopost blijken berichten van medewerkers 561% verder te reiken dan berichten uit naam van een bedrijf. Marketeers kunnen dus beter medewerkers van bedrijven begeleiden met hun social media verkeer, in plaats van het plaatsen van berichten via het bedrijf zelf. Een voorbeeld hiervan is vacatures op social media laten plaatsen door medewerkers.

6 Visuele communicatie

Content marketing wordt tegenwoordig gecombineerd met langere, geschreven artikelen met een duidelijke boodschap. De social media trends dreigen echter een andere richting op te gaan. Voor social media is dit namelijk niet het geval. Visuele posts hebben op social media veel meer effect en zijn bovendien veel populairder. GIF’s, meme’s, video’s, infographics en afbeeldingen nemen de leiding op social media. Deze content wordt veel meer gedeeld. Bedrijven kunnen dus beter visueel aantrekkelijke posts delen die de aandacht van klanten zullen trekken.

7 Influencers; professioneler en diverser

Het woord van het jaar 2016 was ‘treitervlogger’. Er zijn er gelukkig slechts enkele die onder dit begrip vallen. Bloggers en vloggers zijn in 2016 wel veel populairder geworden. Niet alleen op Youtube en andere social media kanalen, maar zelfs op TV kregen ze veel zendtijd. Door ook enkele influencers te bereiken voor een samenwerking, kunt u deze personen gebruiken om de juiste doelgroep te bereiken.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn