Om een cursus te volgen, hoeven we dankzij de techniek van tegenwoordig niet allemaal steeds uren in de schoolbanken te gaan zitten. We kunnen ons inschrijven voor online cursussen, het contact kan verlopen via Skype en het visuele lesmateriaal nemen we door via de computer en mobiele apparaten op de momenten dat het ons uitkomt. Maar om te kunnen slagen voor een cursus of opleiding is er altijd begeleiding nodig van een docent. Daarnaast vind je niet op alle vragen een antwoord via Google. Daarom is blended learning in deze tijd een vast de beste opties voor het volgen van een cursus; je krijgt veel vrijheid door de mix van leren via internet, maar je hebt ook bijeenkomsten voor persoonlijke begeleiding.

 

Leren in eigen tempo en meer begeleiding

Vanuit de gedachte van blended learning zijn verschillende constructies ontstaan. Hierdoor is het niet alleen mogelijk om ook thuis of op een ander moment in de lesstof te duiken, maar ook om het eigen leertempo te bepalen. Doordat studenten ook de lesstof kunnen doornemen buiten de lesuren (zoals video’s en e-learnings), heeft de docent tijdens het college zelf meer de mogelijkheid om vragen te beantwoorden van studenten en te focussen op de personen die extra begeleiding nodig hebben.  

Taalcursus in je eigen tijd

Er zijn een aantal cursussen waar blended learning een must is. Zoals een taalcursus. Stel, je wilt graag Engels leren spreken op een hoger niveau. Dan kan je Engels leren via e-learning, maar je moet ook begeleiding krijgen van taaldocenten op het gebied van spreken en luisteren. Daarom heb je tijdens een taalcursus ook regelmatig echt les. Voor de rest kan je op elk gewenst moment zelf aan de slag met je taalcursus door de e-learning er weer bij te pakken.

De andere kant

Bij blended learning draait het grotendeels om de student, maar daarnaast ook om de docent. Tijdens de contactmomenten is het voor de docent mogelijk om de student volop begeleiding te bieden. Maar de docent wil natuurlijk ook graag weten in hoeverre de lesstof al is doorgenomen en hoe er gescoord wordt met de opdrachten. Daarom hebben e-learnings ook vaak een ‘achterkant’, zodat hier de voortgang kan worden bekeken.

Leave a Reply