...

De do’s en don’ts van linkbuilding

De do’s

Bepaal de waarde van een een link voor je website. Naast dat je er misschien in rank op vooruit gaat, wat is de toegevoegde waarde voor je website? Krijg je er misschien traffic van, relevantie of autoriteit? Weeg je opties af en bepaal wat van waarde is voor je website.

De lokale bedrijfsvermeldingen zorgen ervoor dat je wordt erop wordt gevonden. Daarom is het goed om de website op een bedrijfsregister aan te melden. Deze bedrijfsregisters laten google weten dat jouw bedrijf zich daadwerkelijk bevindt op de aangegeven locatie. Het heeft consistente bedrijfsgegevens, zoals het adres, de naam en telefoonnummer.

Blijf op de loer voor websites die jouw bedrijf vermelden in een artikel en hierbij geen hyperlink toevoegen naar jouw website. Deze websites benaderen is een gemakkelijke manier om een link te krijgen vanaf hun website.

Het kan zijn dat er wordt gelinkt naar een pagina op jouw website die niet meer bestaat of is verhuisd naar een andere locatie. Indien er op deze link wordt geklikt vanaf een externe website krijgen de gebruiker een 404-pagina. Zorg ervoor dat je de broken link 301-redirect naar de nieuwe locatie van de pagina of een soortgelijke pagina. Wanneer journalisten jou benaderen voor informatie dat hen helpt bij het schrijven van een positief artikel, omarm het. Dit is niet alleen goed voor de publieke relaties, het is ook nog eens een geweldige kans voor linkbuilding.

Doe eens gek en sponsor een lokale vereniging of non-profit organisatie. Hiermee help je niet alleen de belanghebbenden, maar indirect ook jezelf. Sponsors krijgen vaak een vermelding op de website van het goede doel of de vereniging. Dit is dus een goede kans om een link naar je website te krijgen.

Je hoort het steeds vaker, mensen die roepen dat linkbuilding verleden tijd is. Zij vinden het creëren van originele content een vervanging van linkbuilding. Zij zijn van mening dat als je content geweldig en origineel is je automatisch wordt vermeld op websites. Dit klopt, maar een gezonde mix van linkbuilding en het creëren van originele content is wat het meeste oplevert.

De don’ts

Vragen voor specifieke anchor teksten

Een nieuwe methode voor het krijgen van originele anchorteksten is door deze niet specifiek aan te vragen. Laat degene die naar jou linkt een anchor tekst plaatsen naar keuze. Door dit te doen komt het meer natuurlijk over en ziet Google het niet gelijk als spam. Dit is een suggestie, de onderstaande don’ts moet je dan ook echt niet doen.

Koop geen links die geen pagerank doorgeven

Er staan veel sites online waar je tegen betaling een verwijzing naar jouw website krijgt. Sommige van deze websites hebben een goede waarde,  maar geven deze niet door. Dit doen zij middels een no-follow. Pas hier dus voor op! Vroeger deden alle linkbuilders het, verborgen links. Verborgen links zijn links die op de websites staan maar die niet zichtbaar zijn voor de bezoeker, maar wel voor de crawler. De link heeft namelijk dezelfde kleur als de achtergrond van de pagina. Dit werkt tegenwoordig niet meer! Google wordt met de dag slimmer en heeft deze sluwe manier van linkbuilden door.

Vermeld je website niet op lage kwaliteit linkpagina’s. Blijf ver weg van linkpagina’s zonder duidelijke structuur en duizenden links van allerlei soorten websites. Dit is alles behalve goed voor de ranking van je website.

Het plaatsen van een geoptimaliseerde hyperlink in een comment

Het plaatsen van een comment met een hyperlink erin wordt gezien als spam door google. Dit komt niet je ranking ten goede, het doet meer kwaad dan goed.

Misbruiken van gastblogs

Gastbloggen is prima, maar misbruik deze methode niet alleen voor het plaatsen van de link.  Schrijf blogs waar de lezer daadwerkelijk wat aan heeft, voeg waarde toe.

Geautomatiseerde tools

Er bestaan tools die automatisch links aanmaken op allerlei soorten websites. Scrapebox is een van deze tools, de tool verspreid jouw website door het reageren van jouw link op allerlei soorten blogs.

Link schemes, prive link netwerken, prive blog netwerken

Hiermee krijg je ook problemen, Google straft of re-indexeert je website als ze dit ontdekken. Het ziet er dan ook spammerig uit.

AB-Linkruil

AB-linkruil en dat werkt niet meer. Dit houdt in dat 2 partijen rechtstreeks naar elkaar linken. Het is dan ook af te raden dit te doen. ABC(D) linkruil daarentegen werkt nog wel. Dit houdt in dat er drie websites betrokken zijn bij de linkruil en dat zij indirect naar elkaar linken.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn