Google optimalisatie

Google updates stellen de gebruikerservaring centraal. Goed nieuws of slecht nieuws voor de vindbaarheid van je website? Voor wie schrijf en optimaliseer je uiteindelijk de content? Voor Google of voor de gebruiker?
Het antwoord is eenvoudig te beantwoorden; de gebruiker. De beste webpagina voor een gebruiker, zou de hoogste positie in Google moeten krijgen. Zeker met de huidige ontwikkelingen die er zijn, is het belangrijk om hierop in te spelen. Google word tenslotte steeds slimmer.

‘’Google’s mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and usefull’’
– Google

De gebruikerservaring

Één ding is zeker. Alle Google updates hebben 1 doel voor ogen en dat is de gebruikerservaring verbeteren. Om de gebruiker zo goed mogelijk van dienst te zijn is het bieden van een goede gebruikerservaring op je website essentieel. Ook als je aan de slag gaat met SEO.

Waar kan ik aan denken bij de gebruikerservaring?

Ga zelf eens op verschillende websites kijken en noteer wat jou opvalt. Ik heb dit gedaan en de volgende aspecten leken mij belangrijk om rekening mee te houden;
Komt de gebruiker op de juiste pagina terecht en vind de gebruiker wat hij wilt vinden?

  • Is het duidelijk wat de gebruiker kan doen op de pagina?
  • Hoelang blijft de bezoeker op de pagina?
  • Is de content toegankelijk?

Wat kan je het beste doen om je SEO content gebruikersvriendelijk te maken? Hieronder een korte to-do list:

  • Zorg voor duidelijke headings (h1/h2/h3)
  • Houd de aandacht van de bezoeker
  • Laat de content overeenkomen met wat de verwachtingen van de bezoeker
  • Zorg voor goede call-to-actions

Naast goede content, zijn er nog veel meer aspecten die een goede SEO beïnvloeden. Denk hierbij aan een goede navigatie, een snelle laadtijd, een responsieve website maar ook de transparantie en eerlijkheid van een website. Hoe kan je een bestemmingspagina voor een bepaald zoekwoord optimaliseren en verbeteren?

Optimaliseer en verbeter de bestemmingspagina

Google support geeft een aantal duidelijk instructies om te voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker (prospect).

Bied relevante, nuttige en originele content

Kortom, zorg ervoor dat de bestemmingspagina rechtstrees aansluit bij het zoekwoord. Dit is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Het is belangrijk dat de Google bot de website goed kan crawlen en kan bepalen waar de pagina overgaat.

Bevorder de transparantie en betrouwbaarheid van uw site

Wees open en eerlijk over de informatie en geef duidelijk aan wat je doet. Het is echt belangrijk dat de bezoeker weet wat hij kan doen op een bepaalde pagina. Geef uitleg over producten en meld duidelijk de contactgegevens op de pagina (footer).

Zorg ervoor dat de mobiele navigatie en de desktop navigatie gemakkelijk te volgen zijn

Navigatie is ontzettend belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van een website maar het speelt ook een grote rol bij de gebruikerservaring. Is de content juist? Als de website niet goed te navigeren is, zal de bezoeker heel snel de website verlaten. Zorg ervoor dat bezoekers snel en gemakkelijk door de website heen kunnen klikken. Probeer de gebruiker te helpen met waar zij naar op zoek zijn.

Verminder de laadtijd van uw bestemmingspagina

Zorg ervoor dat uw bestemmingspagina snel wordt geladen. Een goede laadtijd van een website is onder de 2 seconden. Deel je belangrijke pagina via social media? Dan is het ook interessant op de specifieke AMP te delen. Dit zijn speciale pagina’s geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

Maak de website geschikt voor mobiele apparaten

Controleer en test zelf je website op verschillende mobiele apparaten. Google biedt een aantal eenvoudige checks om je website te testen op de gebruiksvriendelijkheid van mobiele apparaten. Dit lees je in een volgend artikel: Een effectieve mobiele website maken, een must voor 2017.

Leave a Reply