3 belangrijke SEO trends voor 2017

Inmiddels zitten we in het jaar 2017 en dat betekent dat er op het gebied van online marketing weer nieuwe trends en ontwikkelingen in het verschiet liggen.
Veel marketingexperts vragen zich af of het net zo’n fabuleus jaar wordt als 2016. Afgelopen jaar hebben er veel veranderingen plaatsgevonden binnen online marketing, helemaal op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Naar verwachting zal dit nog meer gaan groeien en zal Google de bezoekers nog belangrijker maken. Bij deze groei horen natuurlijk ook enkele belangrijke trends. Wat kunnen we verwachten? Hier volgen 3 trends die we zeker terug gaan zien.

1. Mobiele tijdperk

De mobiele trend zal ook in 2017 nog meer gaan groeien. Eind 2014 kondigde Google al aan dat mobiele zoekresultaten steeds belangrijker worden. Websites moesten sinds toen overstappen op een responsive weergave zodat deze op alle apparaten toegankelijk is. Inmiddels is het haast ondenkbaar dat een website niet op de juiste grootte wordt weergegeven op een smartphone of tablet. Sterker nog, Google gaat waarschijnlijk de mobiele en desktop indexen van elkaar scheiden. Daarbij lijkt de mobiele index een streepje voor te hebben, maar gaat dat ook werkelijk gebeuren?

2. Voice Search

In 2016 zagen we al dat Voice Search upcoming was, maar in 2017 lijkt het erop dat deze zoekmethode definitief gaat doorbreken. Momenteel behoort 20% van alle zoekopdrachten tot gesproken berichten. Dit jaar lijkt dat percentage nog meer te gaan groeien. Het gemak waarmee iemand door middel van een gesproken bericht een zoekopdracht kan uitvoeren is voor velen de ideale uitkomst. Niet meer dat langdurige typen en lang te moeten wachten tot dat Google de zoekopdracht heeft verwerkt. Met een aantal jaren verwachten veel marketingexperts dat dit aantal tot ongeveer de helft kan uitgroeien. We zullen het moeten afwachten, maar vooralsnog lijkt het zo klaar als een klontje.

3. Linkbuidling

De trend die al even meedraait en nog steeds van toegevoegde waarde lijkt te zijn in 2017 is linkbuilding. Hoewel sommigen beweren dat het ieder jaar lijkt af te sterven, zo blijkt in de praktijk dat het vergaren van backlinks nog steeds belangrijk is voor een goede positie in de zoekresultaten. Dankzij de Google Penguin 4.0 update weten we dat Google altijd kan meekijken welke links er worden vergaard en of deze relevant zijn voor een website. Link building bedrijven hoeven zich dus geen zorgen te maken, want Google blijft hier nog steeds veel waarde aan hechten.

Leave a Reply