...

Bellen via internet: efficiënt of onhandig?

Het is nog niet zo heel lang geleden dat we internet betaalden per tik en we moesten kiezen tussen bellen of internetten, anders was de lijn bezet. Gelukkig is dat tegenwoordig heel anders, we hebben internet op de smartphone en het is altijd wel mogelijk om ergens in te loggen op een wifinetwerk. Ook bellen hoeft tegenwoordig niet alleen meer via de traditionele telefoonlijn, dit kan een uitkomst zijn voor veel bedrijven en als je in het buitenland bent. Maar heeft bellen via internet alleen maar voordelen, of zitten er ook een aantal nadelen aan?

Als je denkt aan internet, dan denk je waarschijnlijk eerst aan bellen via handig software als Skype of Facetime. Dit kan je een hoop kosten besparen. Want met Skype of FaceTime kan je zelfs verbinding maken met bijvoorbeeld je familie in het buitenland, zonder hiervoor een apart telefoonabonnement af te sluiten. En het mooie is dat je in dit geval ook zelfs kun videobellen. Zo wordt de afstand tussen jou en de persoon aan de andere kant van de lijn een stuk kleiner. Houd er wel rekening mee dat FaceTime alleen werkt met een toestel van het merk Apple en om te Skypen moet je eerst een account aanmaken (dit is overigens wel gratis). En om verbinding te maken ben je allebei afhankelijk van een goede internetverbinding. Is dit niet het geval, dan zal je merken dat de verbinding gaat haperen of zelfs wordt verbroken.

Om te kunnen bellen via internet is een goede verbinding dus noodzakelijk. Maar als je dit goed hebt geregeld, kan dit juist een uitkomst zijn voor een goede bereikbaarheid. Veel bedrijven en praktijken maken dan ook gebruik van VoIP, wat een afkorting is van Voice Over Internet Protocol. Dit staat voor bellen via een internetverbinding of een VoIP netwerk met de computer, telefoon en zelfs mobiele telefoon. Gebruikmaken van VoIP in jouw praktijk heeft vele voordelen. Zo kunnen patiënten of klanten jou beter bereiken, je hebt nu meerdere lijnen. Ook ben je bereikbaar als er een storing is op de ‘gewone’ lijn. Daarnaast helpt bellen via VoIP jou om meer inzicht te geven in jouw bereikbaarheid. Het is mogelijk om een rapport te krijgen met de gemiste oproepen, het aantal wachtende oproepen en op welke tijden er sprake is van een piekmomenten.

We kunnen dus wel stellen dat bellen via internet zeer handig is. Je hoeft geen apart telefoonabonnement af te sluiten, je kunt eenvoudig verbinding maken naar het buitenland en bedrijven zorgen op deze manier dat ze altijd bereikbaar zijn. Let altijd wel op de beschikbare data van je abonnement om te zorgen dat je niet onnodig veel kosten maakt. Wil je graag VoIP gaan toepassen in je praktijk of bedrijf? Dan raden we je zeker aan om eerst contact op te nemen met een specialist, zodat je helemaal op de hoogte bent van de mogelijkheden en de aandachtspunten. 

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn