...

Black Friday wordt in Nederland steeds bekender

Enkele jaren geleden was Black Friday nog niet heel bekend in Nederland. Black Friday is een typisch Amerikaans fenomeen. Je kent de filmpjes vast wel, van die hysterische en schreeuwende mensen die wachten tot de deuren van de keten opengaan. Ze rennen naar binnen en pakken alles wat ze maar kunnen pakken. Black Friday is een aanloop om het kerstaankopen seizoen te starten. Er worden tijdens de Black Friday sale extreem hoge kortingen gegeven op allerlei producten. Black Friday wordt in Nederland steeds bekender en steeds meer winkeliers gaan eraan meedoen. Elk jaar zijn steeds meer mensen geïnteresseerd in de sale. De afgelopen 5 jaar is de interesse in Black Friday elk jaar verdubbeld en dit gebeurt nog steeds. Black Friday belooft dit jaar weer records te gaan breken in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat er veel korting te halen valt voor de Nederlandse consument, aldus Simpler.nl. Dit jaar is Black Friday op 24 november. De meeste kortingen worden het hele weekend gegeven van 24 tot 27 november.

Wat is Black Friday?

Black Friday is de dag na Thanksgiving Day in de Verenigde Staten. Het wordt beschouwd als het begin van het kerstaankopen seizoen. Bij Black Friday worden er extreem hoge kortingen gegeven in bijna alle winkels. Dit is het moment om het perfecte kerstcadeau te kopen voor een zachte prijs. Black Friday is over komen waaien naar Nederland en ook veel andere landen. Dit gebeurt met veel Amerikaanse tradities, denk maar aan Halloween. De maandag erna is het Cyber Monday. Dit is ook een traditie in Amerika waarbij alle online webshops alle prijzen op z’n kop zetten. Veel webshops geven echter het hele weekend al kortingen vanaf Black Friday. De belangrijkste producten waar de meeste kortingen op worden gegeven zijn elektronica, witgoed, speelgoed, games en mode.

anna-dziubinska-348 (1)Aan wat voor korting moet je denken?

De website simpler.nl heeft de prijsdalingen van 2016 onderzocht. Alle prijsdalingen werden geanalyseerd en daar kwam een duidelijke conclusie uit:
Voor elektronica en witgoed werken webshops met geselecteerde aanbiedingen. Voor slechts enkele producten per categorie worden zeer scherpe aanbiedingen naar voren geschoven. Het advies is om de websites en folders in de gaten te houden om te kijken welke winkeliers eraan meedoen en hoe veel kortingen zij geven. Kijk daarna nog even op een vergelijksite om de kortingen te vergelijken, misschien geven andere winkeliers wel nog meer korting. De kortingen die gegeven worden variëren van 15% tot 45%. De gemiddelde korting van vorig jaar lag op 22%
Fashion en lifestyle webshops geven op een andere manier korting. Vaak tref je daar scherpe kortingen over het hele assortiment. Om je een beeld te geven zijn enkele acties voor dit jaar voor je op een rijtje gezet.
• The Sting: 34% korting op de hele collectie + gratis verzending
• Hunkemöller: 25% korting op de hele collectie
• ASOS: 20% korting op de hele collectie (kortingscode GOGOGO)
• O’neill: 30% korting op de hele collectie
• Douglas: 25% korting op het hele assortiment
• Hema: 15% korting op bijna alles
• Bijenkorf: Tot 30% korting op het hele assortiment
• C&A: 20% korting op alles
• Costes: 30% korting op het hele assortiment

Wat zeggen de Nederlandse webshops over Black Friday?

Enkele belangrijke Nederlandse webwinkels werden gevraagd hoe zij naar Black Friday kijken:

Wehkamp.nl

“De interesse voor Black Friday is enorm toegenomen. Als we kijken naar een jaar of 3-4 geleden was het nog meer iets wat vooral Amerikaans was en waren er weinig shops die hieraan meededen. Als we nu kijken naar Black Friday dan is het ook echt een begrip geworden in de Nederlandse markt.”

Coolblue.nl

“We zien dat de aandacht voor dit weekend sterk groeit. We verwachten nog geen cijfers zoals in Amerika of China, maar de meeste online shoppers kennen het concept ondertussen wel.”

Expert.nl

Na het succes van Black Friday vorig jaar is deze actie voor Expert niet meer weg te denken. Vorig jaar werd de actie alleen vanuit online aangejaagd, maar we zagen daarmee ook het effect op de omzet in onze fysieke winkels. Voor Black Friday zijn dit jaar voor verschillende productgroepen aanbiedingen geselecteerd, de maximale korting op een product tijdens de actie is 43%. Producten waar je o.a. aan kan denken zijn speakers, laptops, smartphones, televisies etc.
freestocks-org-182582 (1)

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn