De traditionele manier waarop direct mail wordt ingezet, is door een papieren poststuk onder de doelgroep te verspreiden, zonder daarbij gebruik te maken van technologische ontwikkelingen die gebruik maken van het internet. Dat is een gemiste kans, omdat het bij direct mail het doel is om een zo hoog mogelijke respons te behalen. In dit artikel bespreken we daarom een aantal manieren waarop je met direct mailing een koppeling kunt maken naar mogelijkheden die het internet biedt.

QR-codes

Hoewel QR-codes nooit echt populair zijn geworden, kun je ze wel degelijk effectief inzetten voor een direct mailing campagne. Stel dat je een isolatiebedrijf hebt en je een mailing wilt versturen waarbij het doel is om zoveel mogelijk afspraken bij particulieren in te plannen. In je mailing kun je dan natuurlijk wijzen op de voordelen van het isoleren van je woning en informatie geven over de verschillende mogelijkheden.

Maar een korte video zegt meer dan duizend woorden. Zo kun je een korte video maken waarin je laat zien hoe eenvoudig het is om bijvoorbeeld spouwmuren te laten isoleren, zonder dat het daarbij een rommeltje in huis wordt. Omdat vrijwel iedereen vandaag de dag een smartphone heeft die QR-codes kan lezen, is het voor je ontvangers gemakkelijk om een dergelijke code in je direct mailing te scannen. Overigens, als je video inzetten, dan zorg je er natuurlijk voor dat na het kijken van de video mensen op een button kunnen drukken om direct een vrijblijvende afspraak in te kunnen plannen.

Het gebruik van een landingspagina’s

Landingspagina’s zijn webpagina’s die zijn opgezet met als doel om de bezoeker over te halen tot het uitvoeren van bepaalde actie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier, het kopen van een product of het downloaden van een brochure. Op een landingspagina’s is geen websitemenu te zien en zijn alle andere vormen van afleiding geëlimineerd. Op die manier heeft de bezoeker meer aandacht voor datgene dat je van een wilt.

Net zoals bij het gebruik van QR-codes, zijn landingspagina’s ook zeer geschikt om als verlengstuk van je direct mailing te dienen. Zo kun je bijvoorbeeld in de direct mail je hoofdboodschap brengen en mensen verleiden om een volgende stap te nemen zoals het inplannen van een afspraak op de landingspagina. Dus in je mailing geef je de informatie en vervolgens verwijs je naar een landingspagina waarop mensen een afspraak kunnen maken. Belangrijk hierbij is dat je de URL van de landingspagina’s zo simpel en kort mogelijk houdt. Op die manier is het zo eenvoudig mogelijk voor je ontvangers om de gewenste actie uit te kunnen voeren.

De twee besproken manieren om een direct mailing aan een online technologie te koppelen, kun je op zoveel verschillende manieren inzetten dat het resultaat van je mailing verrassend goed kan zijn. Als je geen creativiteit hebt of geen zin of tijd hebt om zelf koppelingen tussen je direct mail en de besproken technologieën te bedenken, dan kun je er voor kiezen om een direct mail specialist in te schakelen (zie hier een voorbeeld: Mail Succes). Een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in direct mail, werkt immers dagelijks voor vele bedrijven mailings uit. Bovendien hebben ze vaak scherpe tarieven voor het verzenden van je poststukken, waardoor je flink op de portokosten kunt besparen. Daarnaast beschikken dergelijke bedrijven vaak over een eigen drukkerij voor het uitvoeren van print- en drukwerk.

Maar het belangrijkste argument om een specialist in te schakelen is dat je meestal een hogere response en daarmee een beter resultaat met je direct mailing neerzet en dat is uiteindelijk waar het om gaat!

Leave a Reply