Extra conversie op vacatures met ’Google for Jobs’

Het initiatief ‘Google for Jobs’ speelt in op de zoektocht naar vacatures die vaak start bij Google Search. Google wil deze zoektocht eenvoudiger maken en lanceert een nieuwe functie. De nieuwe functie toont previews van vacatures bovenaan de zoekresultaten en brengt nieuwe kansen voor werkzoekenden en werkgevers. Een uitgebreide beschrijving van de vacature en een link naar website verschijnt wanneer een bezoeker op de preview klikt. Een mooie kans voor extra conversie op vacatures!
Schermafbeelding 2017-07-01 om 21.15.18Google is niet van plan om zelf een vacaturebank te bouwen en gaat in plaats daarvan een samenwerking aan met de ‘concurrenten’. Bedrijven als Facebook, LinkedIn en vacature websites als Randstad willen graag samenwerken om meer conversies uit vacatures te halen.

’Google for Jobs’ wil arbeidsmarkt helpen

‘Google for Jobs’ wil werkzoekenden helpen met het vinden van de juiste baan. Zoekresultaten voor vacatures worden gefilterd voor locatie, titel, categorie of type, datum waarop de vacature is geplaatst en het dienstverband (full- of parttime). Van een stageplek zoeken tot aan een ervaren fulltime functie, Google maakt alle vacatures voor de arbeidsmarkt inzichtelijk en vindbaar.
Je ziet direct de vacatures bij jou in de buurt. Informatie die tot nu toe niet makkelijk doorzoekbaar is. Bovendien houden e-mail alerts je op de hoogte van functies waar je in geïnteresseerd bent bij jou in de buurt, zo loopt niemand meer een vacature mis.

“Solliciteren zullen werkzoekenden nog steeds zelf moeten doen, maar daar zijn ze met ‘Google for Jobs’ nog maar 1 klik van verwijderd”

‘Google for Jobs’ biedt niet alleen voor de sollicitant voordelen, ook voor werkgevers en wat dacht je van een uitzendbureau in Nederland. Vacaturebanken zijn degene die bovenaan staan in de zoekresultaten. Wanneer werkgevers of andere aanbieders van vacatures op een eigen website een vacature plaatsen is het lastig om boven de zoekresultaten van vacaturebanken uit te komen. De nieuwe functie van Google gaat alle vacatures op het web verzamelen en makkelijker vindbaar maken. Een grote kans voor werkgevers die liever buiten de vacaturebanken willen adverteren.

Machine Learning

Machine learning wordt gebruikt om functies te clusteren en kandidaten hieraan te koppelen. Kunstmatige intelligentie leert wat functietitels met elkaar verbindt. Hierdoor verschijnen er functies in het overzicht waar werkzoekenden misschien zelf niet aan hebben gedacht, maar overeenkomen met hun voorkeuren. In de volgende alinea kun je lezen hoe je vacatures kunt optimaliseren voor de nieuwe functie van Google.

Job posting structured data

Bedrijven die vacatures willen promoten hebben job postings structured data nodig om vacatures in de nieuwe zoekfunctie terecht te laten komen. Twee belangrijke stappen:

  1. Voeg job posting structured data toe aan je online vacatures en laat je webpagina opnieuw ‘fetchen; als Google in Search Console. Je nieuwe structured data wordt dan sneller gecrawld door Google.
  2. Hou een actuele sitemap bij op je website en verwijder vervulde vacatures uit je sitemap.

’Google for Jobs’ de voordelen

De voordelen van ‘Google for Jobs’ zijn duidelijk. Een prominentere plaats voor vacatures in de zoekresultaten, meer en kwalitatieve vacatures voor werkzoekenden (door filtering van de vacature zoekresultaten) en een grotere kans op conversies. Wederom een oplossing van Google waar zowel de gebruiker als de aanbieder van profiteert.
 

Leave a Reply