SEO tips op basis van de Google richtlijnen voor webmasters

De beste SEO tips vind je in de misschien wel in de Google richtlijnen voor webmasters, maar heb je geen zin om al de informatie op te zoeken en door te lezen? Dit blog biedt een overzicht van handige SEO tips om een Google-penalty te voorkomen.
Natuurlijk, je wil goed scoren in de gratis zoekresultaten van Google. Dit gebeurt niet zomaar. Het is een langdurig proces, dat gewoon tijd kost. Leg je er vooral bij neer.
Om goed te kunnen scoren in de gratis zoekresultaten van Google zijn drie factoren die het meest invloed hebben op de ranking:
1. Content
2. Technische optimalisatie
3. Linkbuilding

Content is king

Ja, nog steeds… Content zal in loop der jaren nog meer invloed krijgen. Langere artikelen worden meer en meer de norm. Ze ontvangen bijvoorbeeld meer shares en backlinks dan korte stukjes en zijn daardoor meestal beter vindbaar. Virtuele assistenten als Google Now, Apple Siri en Microsoft Cortana helpen zoekmachines ook bij het vinden van antwoorden op tal van vragen. We kunnen je veel SEO tips geven over content, maar let bij lange blog artikelen er vooral op dat je ze voorziet van een goede headline- en zoekwoordenstructuur.

Technische optimalisatie

Zojuist zijn de headline en zoekwoorden structuur al benoemd, maar er zijn nog veel meer technische aspecten waar rekening mee gehouden moet worden en daarom toegevoegd moet worden aan het lijstje met SEO tips.
Als het gaat om SEO, vermijd dan de volgende technieken:

Automatisch gegenereerde content

Dit zijn vaak willekeurige alinea’s van programma’s die weinig tot geen betekenis hebben voor de bezoeker.

Deelnemen aan linkuitwisselingsprogramma’s

Google is geen fan van links die enkel dienen om een positie in Google te verhogen. Google beschouwt dit als het manipuleren van de zoekresultaten.

Een pagina zonder originele content

Deze schending van de richtlijnen spreekt voor zich. Google wil originele en unieke content voor haar bezoekers.

Cloaking

Wanneer je moedwillig verschillende inhoud laat zien aan bezoekers dan aan zoekmachines. De crawler van de zoekmachine krijgt bijvoorbeeld HTML te zien en je bezoeker afbeeldingen.

Verborgen omleidingen

Bij een omleiding wordt een bezoeker naar een andere URL geleid dan de oorspronkelijke URL. Dit is geen probleem wanneer je bezoekers op je oude website omleid naar je nieuwe website. Het wordt een probleem wanneer je zoekmachines misleidt en de inhoud voor bezoekers afwijkt van de inhoud voor zoekmachines. Oftewel je leidt bezoekers moedwillig om naar een andere webpagina, omdat je wilt dat je bezoekers iets anders te zien krijgen dan de crawler van de zoekmachine.

Verborgen teksten of links

Teksten en links die om wat voor reden dan ook niet zichtbaar zijn voor de bezoeker, maar wel voor de Googlebot beschouwt Google als een schending van de richtlijnen. Denk niet slim te zijn door je tekst bijvoorbeeld dezelfde kleur te geven als je achtergrond en zo extra zoekwoorden toe te voegen aan je pagina.

Doorway-pagina’s

Een pagina die er speciaal voor is gemaakt om een bezoeker naar een doelpagina te leiden. Het kan frustrerend zijn voor de bezoeker als hij erachter komt dat hij steeds naar dezelfde pagina wordt geleid wanneer hij in de zoekresultaten meerdere pagina’s aanklikt. Doorway-pagina’s zijn simpelweg websites of pagina’s die gemaakt worden om de zoekresultaten te vullen en bezoekers naar een specifieke doelpagina te leiden.

Automatisch verzamelde content

Google houdt er niet van wanneer je inhoud kopieert van andere sites die relevant zijn voor je onderwerp en je er geen waarde aan toevoegt. Of nog een stapje slechter; irrelevante inhoud, zelfs al is het van hoge kwaliteit, kopiëren om hoger te scoren in Google.

Deelnemen aan partnerprogramma’s van slechte kwaliteit

Hierbij kun je denken aan een festivalblog met gekopieerde inhoud als recensies en commentaren. Je gebruikt dit blog van lage kwaliteit voor een partnerprogramma.

Pagina’s vullen met irrelevante zoekwoorden

Je pagina vol schrijven met zoekwoorden die goed ranken, maar niet bijdragen aan je onderwerp. Je pagina toont niet de inhoud waar de bezoeker naar zoekt en bezoekers zullen daardoor je pagina snel verlaten. Google ziet dit onder andere aan de bounce rate van je pagina.

Pagina’s met schadelijk gedrag voor de bezoeker

Uiteraard is het een schending van de richtlijnen wanneer je bezoekers verrast met schadelijk gedrag waar niet om gevraagd wordt. Voorbeelden hiervan zijn phishing, virussen en andere badware.

Misbruik van rich snippets-markeringen

Google controleert handmatig het misbruik van rich snippets-markeringen. Misbruik maken van rich snippets vergroot de kans dat je een penalty krijgt en dat risico wil je natuurlijk niet lopen.

Automatische zoekopdrachten naar Google verzenden

Google staat het niet toe om geautomatiseerde zoekopdrachten naar hun systeem te sturen zonder dat je hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebt gekregen van de zoekmachine.

Wat is een verzoek tot heroverweging

Een verzoek tot heroverweging kun je indienen nadat je een of meerdere richtlijnen hebt overtreden. De mogelijkheid bestaat om een nieuwe beoordeling van Google aan te vragen. Het slimste is natuurlijk om de problemen eerst te verhelpen en dan een nieuwe beoordeling aanvragen. Een verzoek tot heroverweging wordt door “echte mensen” ontvangen en beoordeeld, dus denk goed na over je verzoek. Google laat weten dat een goed verzoek tot heroverweging voldoet aan drie voorwaarden:
1. Het beschrijft het exacte kwaliteitsprobleem op uw site.
2. Het beschrijft de stappen die u heeft genomen om het probleem te verhelpen.
3. Het documenteert het resultaat van uw inspanningen.
We hopen natuurlijk dat je gebruik maakt van de SEO tips in dit blog en een schending van de richtlijnen voorkomt. Benieuwd naar gratis SEO Tools, dan hebben wij iets voor je!

Leave a Reply