...

Houd je webshop met gemak draaiende

Als eigenaar van een webshop heb je het ontzettend druk. Dagelijks ben je druk bezig met het verwerken van bestellingen, handel je klantvragen af en ondertussen moet je ook zorgen dat je website perfect in orde is. En vergeet natuurlijk ook niet om regelmatig je producten te promoten op social media met leuke acties. Ook al is het een dagtaak, het is zeker niet onmogelijk om je webshop zonder al te veel moeite draaiende te houden. In dit geval draait het vooral om de juiste keuzes maken en een goede planning.

Als jij je webshop nog moet bouwen, dan is het verstandig om eerst de tijd te nemen om de verschillende webwinkel software te vergelijken. Online zijn er verschillende aanbieders te vinden. Kijk in dit geval goed naar hoe de software werkt en welke prijzen je hiervoor moet betalen (is het bijvoorbeeld maandelijks of jaarlijks?). Het is in veel gevallen ook mogelijk om de software eerst uit te proberen voordat je overgaat tot de uiteindelijke aanschaf. Alle nieuwe software is even wennen, maar kies de variant die het beste bij jou past en de meeste voordelen biedt op de punten die jij het meest belangrijk vindt. Daarnaast is het altijd goed om te kijken of er een helpdesk beschikbaar is voor het geval je met problemen te maken krijgt die je niet eenvoudig zelf kunt oplossen.

Gedurende het jaar zijn er een aantal kansen om de verkopen van je webshop een boost te geven. Bijvoorbeeld in december voor de feestdagen of op speciale dagen als Black Friday waar alles draait om het scoren van artikelen tegen zo laag mogelijke prijzen. Het kan veel stress veroorzaken als je last minute nog een actie moet bedenken en daarnaast ben je vaak te laat als je op de dag zelf nog een actie opzet. Maak daarom een duidelijke planning voor het hele jaar, zodat je op tijd kan beginnen met het aankondigen van de sale in je nieuwsbrief en op social media. Zo weet je doelgroep dat er op deze dagen ook interessante aanbiedingen te vinden zijn in jouw webshop.

Er zijn verschillende manieren om je webshop te promoten, bijvoorbeeld via social media. Maar alleen tekst en een afbeelding kan soms onvoldoende zijn. In dit geval is het goed om ook af en toe een filmpje van je producten te posten. Naast alle werkzaamheden kan het wat tijd kosten om een een video te maken en te monteren. Laat het in dit geval voor je maken. Leg bijvoorbeeld contact met influencers die in ruil voor een aantal van jouw producten een video of andere leuk artikel willen maken. Zo sla je twee vliegen in één klap: je krijgt niet alleen content aangeleverd, maar bereikt ook nog eens een grote doelgroep.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn