Wat maakt een uitzendbureau goed?

Uitzendbureaus hebben bij het grote publiek geen goede naam. ‘Het zijn moderne koppelbazen’. Of: ‘ze komen nooit hun afspraken na’, zijn gehoorde uitspraken. De uitzendbranche is er veel aan gelegen om het imago op te vijzelen. Kunnen uitzendbureaus een goed imago hebben? En zo ja, hoe dan? Dat zijn de vragen die we in dit blog beantwoorden.

Uitzendbranche slecht imago

Laten we bij het begin beginnen: een slecht imago in een branche komt niet uit de lucht vallen. Je hebt plastisch chirurgen met ontevreden patiënten. Er zijn autoverkopers die roestbakken als klassiekers verkopen. En ja, er zijn ook uitzendbureaus die 12 Polen in een caravan proppen. Stap 1 is om te erkennen dat er goede en minder goede arbeidsbemiddelaars zijn. Stap 2 is om dat onderscheid ook daadwerkelijk te maken door middel van een branchevereniging. Gelukkig bestaan die brancheverenigingen als sinds jaar en dag.

12.000 uitzendorganisaties in Nederland

Wist u dat er in Nederland anno 2017 maar liefst 12.000 bedrijven actief zijn in de uitzendbranche? Dat geven de cijfers van het CBS* aan. Van die 12.000 uitzenders is er slechts een beperkt deel aangesloten bij een branchevereniging. In de uitzendwereld zijn er 2 belangrijke brancheverenigingen. Om te beginnen is er de ABU, de andere branchevereniging is de NBBU. Nu zijn er wel kleine verschillen tussen de ABU en de NBBU, vooral als we kijken naar de doelgroepen die ze bedienen. Maar ze hebben meer overeenkomsten dan verschillen. Beide instellingen bewaken de kwaliteit van hun leden.

Lidmaatschap brancheorganisatie

Het lidmaatschap van een brancheorganisatie is niet vrijblijvend, noch gratis. Het kan beschouwd worden als een echt kwaliteitskeurmerk. Wie lid is, houdt zich aan de wet. Uitzendorganisaties die geen lid zijn, worden niet gecontroleerd door de branchevereniging. 9 van de 10 keer als een uitzendorganisatie negatief in het nieuws is, betreft het een organisatie die geen lid is van de branchevereniging. Van alle uitzendbureaus is minder dan de helft lid van 1 van de 2 brancheverenigingen. Dat zijn opvallende cijfers!

Goed of slecht uitzendbureau?

Kortom: wie in zee gaat met een uitzendbureau, doet er verstandig aan om voor een uitzendorganisatie te kiezen die lid is van een branchevereniging. Dan voldoet het bedrijf aan minimale kwaliteitseisen. Of een bureau goed is (of men snel de ideale kandidaat vindt) daarover zegt het keurmerk uiteraard niets. Weet u wat tegenwoordig inzicht biedt? De klantbeoordelingen op Facebook. Als men geen reviews laat zien, is dat een slecht teken. Als een bedrijf veel positieve reviews heeft, dan is dat een positief teken. Reviews op Facebook zijn namelijk echt onafhankelijk en bedrijven of individuen kunnen hier zelf niets aan veranderen.
Succes bij het kiezen van een goed uitzendbureau!
Bron:
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2017/43/de-uitzendbranche-in-nederland-sinds-2005