Zoekmachine marketing: kiezen voor SEO of SEA?

Veel mensen gaan op zoek naar informatie op internet via een zoekmachine, zoals Google, Yahoo of Bing. Hoe beter de site te vinden is via zoekmachines, des te hoger de bezoekersaantallen. Om meer bezoekers te generen, wordt er vaak gebruikt gemaakt van de diensten van een zoekmachine marketing bureau. SEO en SEA zorgen ervoor dat je sites goed vindbaar zijn. Wat het inhoudt en wat bij jouw site past, lees je in dit artikel.

Wat is SEO?

SEO betekent zoekmachine optimalisatie en dat houdt in dat een website actief geoptimaliseerd en verbeterd wordt, zodat zoekmachines de site vinden aan de hand van een match tussen inhoud van de site door het gebruik van bepaalde keywords en het ingevoerde zoekwoord. SEO verbetert de vindbaarheid van natuurlijke zoekresultaten. Dat zijn zoekresultaten die verschijnen naar aanleiding van relevantie bij het intypen van een of meerdere zoekwoorden.

Wat is SEA?

SEA staat voor het betaald adverteren in zoekmachines. De advertenties leveren gesponsorde zoekresultaten op. Als er een bepaald zoekwoord ingevoerd wordt, verschijnt de site bij de gesponsorde resultaten. In elke zoekmachine zijn plekken gereserveerd voor advertenties aan de bovenkant of zijkant. Door te bepalen welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, wordt je site toch getoond bij de zoekresultaten als deze bij het zoeken naar keywords op de site zelf gemist werd.

SEO vs SEA

Het verschil in de beide marketing technieken is dat zoekresultaten betaald of niet betaald gegenereerd worden. Als je voor SEO kiest, is het belangrijk dat je website optimaal opgebouwd is, om goede resultaten te krijgen. Als je SEA inzet heb je de garantie dat jouw site bij bepaalde zoekwoorden, die je zelf kiest, bij de gesponsorde resultaten komt te staan. Je moet er echter voor iedere klik op de advertentie, waarmee je site bezocht wordt, betalen, dus het vraagt een investering.

Welke vorm van zoekmachine marketing kies je?

SEO vraagt een voortdurende optimalisatie van de website. Op welke plaats je site staat in de zoekresultaten is afhankelijk van de belangrijkheid van de site. Bij SEA gaat het om doelgerichte campagnes waarmee met de juiste zoektermen het doelpubliek bereikt wordt. SEA is vooral een efficiënte manier om snelle resultaten te behalen. De keuze voor SEO of SEA hangt vooral af van je situatie, hoe snel je resultaat wilt en of je er voor wilt of kunt betalen.
 

Leave a Reply